browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Vilken dag

Posted by on 25 december 2012

Denna dag är en helt fantastisk dag som aldrig kommer att återkomma. Killarna från Sverige och jag blev medbjudna på en tur som Vinodh inte gör i vanliga fall, han ville visa oss ett tempel som ligger högt uppe på ett berg med vandring i rena djungeln. Efter ett jäkla pass med trappor av alla storlekar och stigar med enorma branter kom vi till slut upp till templet. Vi kom lagom till bön och meditation, med många ungdomar. Efter det erbjöd munken oss också att knäböja och få dricka det heliga vattnet.
Templet låg på ett högt berg med en fantastisk utsikt, det var värt denna klättring.
Vi blev då inbjudna av munken att dela deras måltid, då gick ju tankarna hos oss hur ska vi klara detta. Men klarade vi oss på middagen hemma hos Vindola i går så är det nog inga problem. Vi blev inmotade i ett kök som inte var av denna värld, där fanns det många olika byttor med mat. Det var bara att sleva upp, och äta med högerhanden. Alla stod och tittade på oss emedan vi åt, vi var ju gäster så vi åt först. Efter maten så kom munken fram och frågade om vi kunde samtala en stund ostörda. Detta var tydligen en mycket hedrande sak för oss, det var ett riktigt intressant samtal vi förde. Efter detta tog vi farväl och gick en väg runt berget genom en stor gummiplantage och te odling. Vi talade med damerna som skötte gummiplantagen om hur deras inkomst var, de tjänade 4 SEK om dagen. Sug på det ni.
Åkte hem och vilade en stund, sedan åkte jag till sköldpaddsfarmen som nu är uppbyggd efter det den försvann i tsunamin. Dom köper ägg av befolkningen för att dom inte skall bli uppätna, sedan när dom kläcks skickar dom ut dom i havet. Dom tar också hand om vuxna sköldpaddor som skadats av propellrar och nät.
Sedan blev det en rejäl portion skaldjur till middag. Nu sitter jag på terassen och kollar alla blixtar.