browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Bentota

Posted by on 3 februari 2016

I går tisdag landade vi i Colombo 15:25 och det gick snabbt att få våra väskor. Utanför stod Vinodh och Amila och väntade på oss. Efter ca 2,5 tim så var vi framme i Bentota och vårt hotell Canal Villa som var en positiv överraskning, mycket trevligt ställe och nära till centrum och stranden. Vi packade upp och fräschade till oss lite grann innan Amila kom och hämtade oss för vi var bjudna på middag hos Vinodh och hans föräldrar. Men när vi kom dit så hade Vinodh och hans fru tagit sitt lilla barn till sjukhuset för det kändes inte som det skulle vara, babyn är bara 4 veckor. Lite senare kom dom åter hem och allt var bra med den lilla som var så söt, liten var hon också.

När man äter hemma hos familjer så är det bara gästerna som äter de andra äter när vi har gått, Vinodh åt i alla fall tillsammans med oss två. Det var mycket gott som serverades. Efter det så delade vi ut lite presenter till Vinodhs mor och far enligt seden som är när man blir bjuden på mat. Det blev olika sorters kex samt pepparkakor, (kex är det man brukar ta med) Vinodh fick ett par Marabou chokladkakor. Vi köpte i Sverige en liten dress och småsaker till babyn.

Vi åkte åter till hotellet och där slocknade vi nästan omgående, det blev inte mycket sömn på planet.

I dag vaknade vi av att några Japanska ungar sprang och tjoade i trappen och utanför balkongen, så det var bara att gå ner och äta frukost. Det blev en härlig tallrik med mixade färska frukter, därefter toast och omelett med kaffe.

Efter frukosten började guide turen i Bentota, vi promenerade utefter Galle road och tog sedan vägen över järnvägen till stranden via Susanta garden. Promenerade utefter stranden där vågorna slog in, det var så skönt att gå i denne värme med fötterna i havet. Vi genade genom ett av hotellen och kollade lite innan vi fortsatte vår tur till granstaden Aluthgama, på andra sidan bron, där vi gick till Nebula restaurang och tog en öl. Fortsatte sedan åter till Bentota där vi besökte en juvelerare fabrik och tittade hur dom slipade ädelstenar och även gjorde silverarbetena till smycken. Lite lunch kostade vi på oss på ett mysigt ställe vid flodkanten, blev en öl också.Träffade Vinodh som tog med oss och fixade ett Sri Lankesiskt telenummer åt mig 0094783958993. Därefter var Ulla och jag och köpte en barnvagn som ska levereras.

En tur med VTS Lanka tour är bokad, och det blir söderut med första stopp i Hikkaduwa där det finns många jättesköldpaddor nu som väntar på att få lägga sina ägg på nätterna.

Färden fortsätter till Galle som är en gammal Portugisisk fästning, färden går sedan vidare till Mirissa där vi övernattar för att på morgonen ge oss ut på valsafari. Därefter åker vi upp i bergen till Ella där vi övernattar innan vi dagen efter tar tåget nerför berget och genom alla teodlingar.

Nu är det dags att gå till Golden grill och inta en middag.

Vi har det toppen på ala vis här i värmen.thumb_P1150409_1024 thumb_P1150405_1024 thumb_P1150398_1024 thumb_P1150392_1024 thumb_P1150387_1024 thumb_P1150384_1024 thumb_P1150381_1024thumb_P1150372_1024