browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Camaguey – Trinidad – Havanna – Vinales

Posted by on 29 november 2014

Då jag ej lyckas få in text på respektive plats så kör vi alla resterande orter på en och samma plats. Efter Bayamo tog vi bussen till Camaguey som tog ca 5,5 tim genom fantastiska vackra landskap, vi trodde att det skulle vara jobbigt att åka buss eller taxi långa sträckor, men det var fantastiskt mycket att se på vägen. Camaguey utsågs år 2008 till ett av UNESCOS världsarv. En vacker stad med mycket konst och utsmyckningar.Träffade en underbar guide Monika som tog oss runt i staden, hon presenterade oss också för tre konstnärer som vi besökte i deras ateljer, varav en var internationellt erkänd.Hon lyckades också få vaktmästaren i den gamla kyrkan att öppna katakomberna för oss, det var riktigt häftigt. Efter Camaguey drog vi 27 mil med taxi till Trinidad som är en underbar stad. Här skulle vi bo hemma hos Vivian homestay som var ett fantastiskt ställe, med en underbar innergård med små bord där vi intog frukost och middag. Hennes man Pablo var en fantastisk kock. Trinidad var en stad med fantastiska byggnader och alla gator och torg var belagda med stenar i olika former, här bröt många turister fotlederna då dom gick i felaktiga skor. Häftigt att sitta på trappan på torget och höra klappret från ryttarna som ibland red genom staden där vi satt med en Mojito eller öl i handen. Här fanns en fantastik bar som heter Yesterday, Beatles var här på 60 talet och spelade in Yellow Submarine, häftigt ställe. Ett par dagar sedan är vi tvungna att dra vidare till Havanna med buss 34 mil som tog ca 6 tim genom ett ytterligare fantastiskt landskap. I Havanna checkade vi in igen i det hotell vi bodde dom första nätterna och blev varmt mottagen av personalen som kände igen oss. Vi gick ut på stan för att äta den goda fisken på en restaurang vi besökt tidigare, men halvväggs så öppnade portarna i himlen och då kastade vi in oss i en riktigt turistisk bar, Cafe de Paris. Där blev vi sittande ett par timmar innan det började minska med regn så vi kunde springa hem. Dagen därpå tog vi bussen till Vinales som ligger österut ca 4 tim, det är ett bördigt jordbruksområde, fantastiskt vackert. Där träffade vi en fantastisk guide som tog oss runt i tre timmar i området. Han berättade om dom olika grödorna och växter i området, han var mycket kunnig även på olika fåglar som vi kom i kontakt med. Vi besökte en farmare som odlade tobak och visade oss processen, och där blev det att puffa garre. Nu började vi känna att denna underbara resa började lida mot sitt slut. Dagen efter kom taxin för att köra oss i tre tim. till flygplatsen där nu resan hem började.